Talpa-baas John de Mol voert voor het zevende jaar op rij DeMedia100 aan, de lijst met de honderd invloedrijkste mediamensen van het jaar. Hij staat dit jaar op één vanwege de overname van SBS en de oprichting van Talpa Network. Dat is woensdagavond bekendgemaakt tijdens een diner in Amsterdam. De top drie werd vorig jaar nog afgemaakt door Alexander Klöpping en Humberto Tan, maar zij maken nu plaats voor NPO-boegbeelden Arjen Lubach en Eva Jinek.
Lubach staat op twee vanwege de enorme (politieke) invloed die hij heeft met Zondag Met Lubach en zij omdat ze met Jinek de koningin van de late avond is geworden.
Tan, die vorig jaar op de plek van Jinek stond, zakt naar de twaalfde plek. Ook Matthijs van Nieuwkerk staat hoger dan Tan, namelijk op plek vier. Jeroen Pauw staat met een vijftiende plek nog wél onder Jinek.
De top tien wordt afgemaakt door Persgroep-baas Christian van Thillo, Linda de Mol, Talpa-CEO Peter de Mönnink, Mindshare-baas Ruud de Langen, Blendle-baas Alexander Klöpping en Chantal Janzen.
RTL-baas Erland Galjaard staat op de elfde plek. Andere opvallende namen in de top 100 zijn Edwin Evers (13), Enzo Knol (14), Anna Nooshin (19), Shula Rijxman (23), Winston Gerschtanowitz (41), Marianne Zwagerman (49), Johan Derksen (61) en Frans Klein (87).
DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door onderzoekbureau MediaTest. Aan het onderzoek hebben dit jaar 1.000 professionals uit de media meegedaan.
De hele top 100 kunt u vindenop de website van DeMedia100.
Foto: Nieuwsuur