De kijkcijfers van donderdag 17 januari 2019 (SKO)
DanceSing maakt de hoge verwachtingen van SBS 6 niet waar. Het nieuwste kindje van John de Mol heeft donderdagavond kijkers ingeleverd ten opzichte de première vorige week. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. DanceSing trapte af met een voorzichtige 714.000 kijkers en 12,8 procent marktaandeel. De tweede aflevering moet genoegen nemen met een magere 583.000 kijkers en 10,7 procent marktaandeel. Daarmee is 18 procent van de aanvankelijke kijkersgroep afgehaakt.
Voor juryleden Gordon en Trijntje Oosterhuis zal dit een domper zijn. Ze gaven allebei in de media aan juist te rekenen op een kijkcijferstijging.
Gordon was dan ook ‘niet superblij’ met de kijkcijfers van de eerste show. Hij voorspelde voorafgaand aan de eerste aflevering bij DWDD: “Ik denk dat we echt blij mogen zijn met 600 à 700 duizend kijkers.”
SBS 6 was dankzij DanceSing de derde zender op prime time. Vorige week was het station, ondanks de hogere kijkcijfers, nog de nummer vier. Dat komt omdat RTL 4 deze week teleurstelt met de speelfilm Mother’s Day, waar 521.000 mensen (10 procent) naar keken.
Overigens scoorde DanceSing in de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar een marktaandeel van 12,8 procent, goed voor de derde plek op prime time. Vorige week was dat 17,4 procent, goed voor de eerste plek op prime time. Het gemiddelde marktaandeel van SBS 6 in deze doelgroep is 8 procent.
NPO 2 ging aan kop met bijna 1,7 miljoen kijkers (28 procent) voor De Slimste Mens en Ik Plastic trok aansluitend 430.000 kijkers (8 procent).
Het zilver op prime time is voor NPO 1. Dynasties was goed voor 914.000 kijkers (16 procent) en Jouw Stad Ons Dorp had er 833.000 (16 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met KVW: 501.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 393.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Lethal Weapon: 385.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Just Like Heaven: 268.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Terminator Salvation: 246.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 241.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half Acht nieuws (1 miljoen), GTST (907.000), RTL Boulevard (714.000), BinnensteBuiten (599.000), Editie NL (586.000) en Rail Away (513.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (1 miljoen), Hart van Nederland (812.000), Liefde Is (637.000), Nieuwsuur (635.000) en Shownieuws (596.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 12 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.