De kijkcijfers van dinsdag 25 oktober 2016 (SKO)
Het RTL 4-programma The Amsterdam Project van Beau van Erven Dorens is dinsdagavond om half tien begonnen met 923.000 kijkers (16 procent). Daarmee was de reeks over de dakloze medemens de nummer drie op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Alleen de twee primetimeprogramma’s van NPO 1 wisten meer kijkers te boeien: Opsporing Verzocht kwam uit op 1,3 miljoen kijkers (21 procent) en Zorg.nu trok tegenover Van Erven Dorens 992.000 kijkers (17 procent).
Verslaafd, dat voorafgaand aan het programma van Van Erven Dorens werd uitgezonden, was met 876.000 kijkers (15 procent) de nummer vier.
De andere meest bekeken titels op prime time waren Juliana, Geen Gewone Koningin met 823.000 kijkers (14 procent) op NPO 2, Nieuwsuur met 661.000 kijkers (12 procent) op NPO 2 en de finale van Holland’s Next Top Model met 507.000 kijkers (9 procent) op RTL 5.
SBS 6 moest genoegen nemen met 398.000 kijkers (7 procent) voor De Gevaarlijkste Wegen van Nederland met André van den Toorn en 343.000 kijkers (6 procent) voor Mijn Laatste Keer met Lucille Werner.
De kleinere zusterzender Net5 haalde de kijkcijfer top 25 wél met het door 484.000 kijkers (8 procent) bekeken NCIS: Los Angeles. Over de hele avond gezien was Net5 zelfs groter dan concurrent RTL 5, ondanks dat die zender een finale van een Nederlands programma op het menu had staan.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (958.000), EenVandaag (920.000), RTL Boulevard (885.000), Editie NL (744.000), Zes uur nieuws (500.000) en Utopia (496.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,2 miljoen), RTL Late Night (808.000), Pauw (783.000), Hart van Nederland (756.000) en Shownieuws (744.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL