Volgens de regels van toezichtsorgaan Commissariaat voor de Media mag een commercial niet langer dan vijftien seconden duren. Vaak is dit nu voorafgaand aan bijvoorbeeld het NOS Journaal dertig seconden.
“Dat is irritant, terwijl de kijker er ook al belasting voor heeft betaald”, zegt D66-Kamerlid Jan Paternotte tegen NU.nl. Paternotte vindt het raar dat online reclames bij de publieke omroep soms net zo lang duren als bij private nieuwsorganisaties. Dat betekent directe concurrentie met partijen die geen belastinggeld ontvangen.
Bovendien, stelt de D66’er, levert online reclame voor de NPO vergeleken met tv-commercials heel weinig op.
Paul Visser, bedrijfsjurist van de Ster, stelt in een reactie dat de regels van het Commissariaat niet worden verbroken. De vijftien seconden reclame waar D66 naar verwijst is volgens het reglement “een juiste invulling”.
“Nergens staat dat dertig seconden reclame verboden is. Het Commissariaat heeft er ook nog nooit tegen opgetreden”, aldus Visser.
Omdat individuele personen naar de video’s kijken, is het volgens het Commissariaat lastig vast te stellen hoe lang de video’s duren en hoe lang de pre-rolls mogen duren.
Aankaarten
Paternotte wil dat Sander Dekker, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, dit aankaart bij de Ster, de organisatie die de reclame voor de NPO verzorgt.
D66 wil nog een stap verder. NOS-uitzendingen zoals het Journaal en Nieuwsuur moeten online helemaal reclame vrij zijn. “Het is niet uit te leggen dat er commerciële boodschappen voorafgaan aan nieuws dat al via publieke middelen is gefinancierd”, aldus Paternotte.
Woensdagochtend debatteert de Tweede Kamer met Dekker over de media.