De kijkcijfers van maandag 10 juni 2019 (SKO)
De markante Martien Meiland is op dit moment, naast Frank Visser, dé publiekstrekker van SBS 6. Zijn show Chateau Meiland behaalde maandag een nieuw kijkcijferrecord: er keken 769.000 mensen (14,5 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. In Chateau Meiland worden Martien en zijn vrouw Erica gevolgd terwijl ze een nieuw avontuur aangaan in Frankrijk, waar ze een chateau kopen om dat op te knappen. Het staat garant voor hoge kijkcijfers.
Dankzij de excentrieke Martien Meiland weet ook rapper Ali B goed te scoren. Hij wist direct na diens programma een voor SBS 6 prima 549.000 kijkers (11 procent) te bekoren met de première van Ali’s Mensentuin.
Al met al zat SBS 6 de concurrentie om half negen flink op de hielen. Die zenders trokken op dat tijdstip maar net iets meer kijkers. RTL 4 scoorde met het nieuwe programma In De Voetsporen Van Dr. Pol 834.000 kijkers (16 procent) en NPO 1 kwam met Studio France uit op 778.000 kijkers (15 procent).
NPO 1 wist na Studio France een prima 857.000 kijkers (18 procent) te behalen met de WK-vrouwenvoetbalwedstrijd Canada – Kameroen.
RTL 4 trok na de Dr. Pol-show een magere 578.000 kijkers (12 procent) met Gemaakt in Nederland.
De nummer vier op prime time was NPO 3. Pinkpop 50 Jaar kwam uit op 466.000 kijkers (11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Veronica Inside: 445.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met 2DOC: 272.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Charlie’s Angels: 260.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met De andere kant van Nederland: 236.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Jurassic Park: 225.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Precious Cargo: 224.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), GTST (858.000), M (787.000), EenVandaag (747.000), RTL Boulevard (615.000), Editie NL (463.000) en Utopia (436.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (680.000), Hart van Nederland (662.000), de voetbalnabeschouwing (634.000), Shownieuws (474.000), Nieuwsuur (430.000), Journaal laat (416.000) en De Zwakste Schakel (377.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met een marktaandeel van 21 procent, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.