De kijkcijfers van zaterdag 1 juni 2019 (SKO)
De Champions League-finale tussen Tottenham Hotspur en Liverpool, die eindigde in 0-2, wist zaterdagavond ruim 1,7 miljoen kijkers te boeien op Veronica. Daarmee trok de zender 39 procent van alle kijkers op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vorig jaar noteerde de Champions League-finale nog de minst bekeken editie sinds SKO in 2002 begon met het meten van de kijkcijfers. Toen trok Real Madrid – Liverpool ruim 1,5 miljoen kijkers (36 procent).
De andere minst bekeken finales waren Real Madrid – Atlético Madrid met bijna 1,7 miljoen kijkers in 2016 en Real Madrid – Bayer Leverkusen met 1,6 miljoen kijkers in 2002.
De meest bekeken finale sinds de meting begon is FC Barcelona – Manchester United met 3,4 miljoen kijkers in 2011. Toen was de Champions League nog te zien bij de publieke omroep.
De Champions-finale liet zaterdag geen spaan heel van de concurrentie. Alleen de Robert ten Brink-show BankGiro Loterij bleef prima overeind met 800.000 kijkers (18 procent) op RTL 4. Daaraan voorafgaand trok de Humberto en Luuk-show Ondertussen in Nederland slechts 537.000 kijkers (14 procent).
NPO 1 pakte brons op prime time met de show 10 Jaar Beste Zangers, goed voor 661.000 kijkers (17 procent). Ronald Goedemondt Geen Sprake Van trok aansluitend slechts 380.000 kijkers (9 procent), nog wel goed voor de laatste plek in de kijkcijfer top 15.
Verder keken de meeste mensen naar SBS 6. Dat station zette met The Secret Life of Pets 306.000 kijkers (7 procent) neer.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Andere Tijden Special: 275.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 198.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 155.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met The Informer: 70.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Public Enemies: 67.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Love Island: 41.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (994.000), Voetbal VR NLD AUS Dames (697.000), voetbalnabeschouwing (691.000), Kassa (512.000), Zesuurjournaal (503.000), Sportjournaal (376.000), EenVandaag (361.000), Half acht nieuws (322.000) en RTL Boulevard (316.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalhuldiging (1,3 miljoen), Studio Sport (518.000), Hart van Nederland (455.000), Shownieuws (412.000), Nieuwsuur (343.000) en Beste Kijkers (262.000) het meest in trek.
Veronica avondmarktleider
Veronica was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 14 procent en RTL 4 brons met 13 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto; Veronica
Klik hier om een reactie achter te laten.