De kijkcijfers van zondag 21 april 2019 (SKO)
De 55-jarige Caroline Tensen is de nieuwe kijkcijfertopper van RTL 4. De presentatrice heeft de zender zondagavond voor de tweede week op rij goud bezorgd met haar tv-klassieker Eén tegen 100. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Eén tegen 100 noteerde ruim 1,4 miljoen kijkers (30 procent) en daarmee was het programma de grote nummer één op prime time. Het meest bekeken alternatief kwam niet eens over de grens van één miljoen kijkers heen.
Tensen is deze maand na vele jaren teruggekeerd op het oude RTL 4-nest. Ze was tot voor kort werkzaam bij AVROTROS, maar kreeg bij de NPO niet de mogelijkheden die ze wilde. Nu heeft ze Linda de Mol opgevolgd bij RTL 4.
Het meest bekeken alternatief voor Eén tegen 100 was de titel Ellie op Patrouille met 789.000 kijkers (17 procent) op NPO 1.
Gedurende de eerste helft van prime time won RTL 4 ook van NPO 1: Married at First Sight scoorde 905.000 kijkers (21 procent) en De Klas had er 494.000 (12 procent).
SBS 6 pakte brons op prime time dankzij het programma Gestalkt, goed voor 548.000 kijkers (11 procent). Handhavers had er voorafgaand 476.000 (11 procent).
Verder was NPO 3 het meest in trek. De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld kwam uit op 489.000 kijkers (12 procent). De serie Morten had er aansluitend slechts 270.000 (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 396.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Batman Begins: 291.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Moja Polska: 263.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Big Game: 226.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 108.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 20.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Studio Sport (646.000), Half acht nieuws (565.000) en vtwonen (359.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (731.000), Studio voetbal (704.000), Nieuwsuur (515.000), Love is in the air (349.000) en De avond van de filmmuziek (333.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.