De kijkcijfers van zondag 9 juni 2019 (SKO)
De talkshow Café Hendriks Genee zit in de lift naar beneden. De tweede aflevering kwam zondagavond, recht tegenover het staartje van de Nations League-finale met het Nederlands elftal op NPO 1, uit op 142.000 kijkers (3,4 procent) bij Veronica. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De talkshow van Hélène Hendriks en Wilfred Genee begon vorige week met 238.000 kijkers (5,7 procent). Die slechte start wordt een week later helaas niet goedgemaakt.
Hendriks Genee had het dan ook wel heel lastig. Het programma begon vanwege het voetbal weliswaar een half uur later dan gewoonlijk – om 22.30 uur in plaats van 22.00 uur – maar ook tóen was Oranje nog op zender.
De finale van de Nations League tussen Portugal en Nederland (1-0) wist ruim 3,2 miljoen kijkers (50 procent) te bekoren op NPO 1.
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was de Formule 1 van Canada met 1,1 miljoen kijkers (18 procent) op Ziggo Sport.
RTL 4 pakt brons met de combinatie Married at first sight (964.000 kijkers en 16 procent) en Eén tegen 100 (600.000 kijkers en 9 procent).
Verder was SBS 6 het meest in trek. Gestalkt scoorde 377.000 kijkers (6 procent). Daaraan voorafgaand trok Betrapt 224.000 kijkers (4 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Last Days: 247.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Gevaarlijkste wegen van de wereld: 238.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 210.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 158.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Border Security: 136.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met World Cup of Darts: 119.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 64.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), de voetbalvoorbeschouwing (1,1 miljoen), Half acht nieuws (964.000), Studio Sport (719.000), Atletiek FBK Games (588.000), Formule 1 voorbeschouwing (473.000) en RTL Boulevard (386.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalhuldiging (2,1 miljoen), de voetbalnabeschouwing (981.000), Hart van Nederland (670.000), Shownieuws (573.000), Journaal laat (459.000) en Pinkpop 50 jaar (343.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en Ziggo brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.