De kijkcijfers van woensdag 12 juni 2019 (SKO)
Het WK Vrouwenvoetbal doet goede zaken bij de publieke omroep. Niet alleen de Oranje Leeuwinnen, maar ook de buitenlandse elftallen weten veel Nederlandse kijkers te bekoren. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gastland Frankrijk kwam woensdagavond in actie tegen Noorwegen (2-1) en dat onderhoudende duel wist op NPO 3 een publiek van ruim 1 miljoen kijkers (22 procent) te boeien. Geen enkele andere televisiezender deed het beter op prime time.
Het meest bekeken alternatief op prime time werd geboden door NPO 1, dat met een herhaling van Onze Boederij 932.000 kijkers (20 procent) scoorde. Endeavour trok direct erna 551.000 kijkers (12 procent).
Het brons op prime time is voor RTL 4: Obese scoorde 701.000 kijkers (15 procent) en Verminkt had er 607.000 (13 procent).
Verder keken de meeste mensen naar het nieuwe programma De Noodcentrale op SBS 6, dat 560.000 kijkers (12 procent) noteerde. Wegmisbruikers trok direct ervoor 487.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met The Transporter: 407.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met De Kennis van Nu: 363.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Hotel Rules: 176.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Godzilla: 162.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 137.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Love Island: 114.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (943.000), EenVandaag (886.000), Half acht nieuws (837.000), GTST (779.000), M (768.000), Editie NL (625.000), RTL Boulevard (604.000) en Zes uur nieuws (492.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (751.000), Hart van Nederland (668.000), Shownieuws (549.000), Nieuwsuur (434.000), Journaal laat (411.000) en De Zwakste Schakel (409.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 3 brons met 13 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.