De kijkcijfers van zondag 19 februari 2017 (SKO)
Het vierde seizoen van Floortje Naar Het Einde Van De Wereld is zondagavond van start gegaan met ruim 2,9 miljoen kijkers (40 procent) op NPO 1. Daarmee is het de meest bekeken aflevering van de Floortje Dessing-show ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het was Dessings eerste uitzending op haar nieuwe tijdstip. Het programma is niet langer op woensdag te zien, maar op zondagavond na kijkcijfermonster Boer Zoekt Vrouw. Dat levert al direct kijkerswinst op.
Tot nu toe was de meest bekeken aflevering van Dessings programma de seizoensafsluiter van vorig jaar. Daar keken bijna 2,3 miljoen mensen (34 procent) naar.
Boer Zoekt Vrouw was veruit het meest bekeken programma van de avond. Er keken 3,8 miljoen mensen (46 procent) naar.
Het meest bekeken alternatief voor Boer Zoekt Vrouw was Moordvrouw met 1,2 miljoen kijkers (15 procent) op RTL 4. Aansluitend wist Alles Mag Op Zondag 676.000 kijkers (9 procent) te vermaken.
Verder deed vooral Zondag Met Lubach goede zaken op prime time. De satirische tv-show scoorde 924.000 kijkers (12 procent) op NPO 3. Voorafgaand trok Smeris 403.000 kijkers (5 procent).
De SBS 6-combinatie Wegmisbruikers en Undercover in Nederland was goed voor 609.000 kijkers (7 procent) en 828.000 kijkers (12 procent).
De enige andere zenders die op prime time de kijkcijfer top 25 haalden, zijn NPO 2 en RTL 7. NPO 2 scoorde 559.000 kijkers (8 procent) met Nieuwsuur en 395.000 kijkers (5 procent) met de Bondfilm Casino Royale.
Veronica deed ruim 300.000 kijkers met een serieavond, NPO 2 trok bijna 300.000 kijkers met Made In Europe, RTL 8 kwam uit op bijna 300.000 kijkers voor CSI: New York, RTL 5 scoorde ruim 100.000 kijkers met een seksavond en Net5 ruim 100.000 kijkers met een filmavond.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (3,2 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,7 miljoen), Half Acht Nieuws (961.000), Studio Sport (865.000), vtwonen (678.000), Carlo’s TV Café (615.000) en De Grote Verbouwing (523.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Studio Voetbal (1 miljoen) en Shownieuws (936.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 11 procent en RTL 4 brons met bijna 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VARA