De kijkcijfers van maandag 12 februari 2018 (SKO)
De eerste aflevering van Memories met Katja Schuurman als presentatrice trok maandagavond 992.000 kijkers (20 procent) op de late avond van NPO 1. Daarmee was ze de winnaar om half elf ‘s avonds. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De meest bekeken alternatieven voor Memories waren Hart van Nederland met 752.000 kijkers (16 procent) op SBS 6 en Nieuwsuur met 569.000 kijkers (11 procent) op NPO 2. RTL Late Night trok 518.000 kijkers (14 procent).
NPO 1 was ook de winnaar op prime time: Studio Sportwinter noteerde 1,7 miljoen kijkers (27 procent). Radar trok aansluitend 1,5 miljoen kijkers (24 procent).
Het zilver op prime time was voor SBS 6. Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met kwam uit op 868.000 kijkers (14 procent). Direct ervoor noteerde Zomer in Zeeland 642.000 kijkers (10 procent).
Het brons was voor RTL 4: Helemaal Het Einde scoorde 815.000 kijkers (13 procent) en The Good Doctor had erna 758.000 kijkers (13 procent).
Verder deed ook RTL 7 het meer dan prima met 631.000 kijkers (10 procent) voor Voetbal Inside.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
Veronica scoorde met Indiana Jones and the Temple of Doom: 384.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Gone: 331.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Holland: 312.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Lelijke Eendjes: 262.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met 2Doc: 191.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Sparkle: 87.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), DWDD (1,7 miljoen), Pyeongchang Vandaag (1,3 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), RTL Boulevard (816.000) en EenVandaag (792.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (993.000), Memories (992.000), Hart van Nederland (752.000) en Nieuwsuur (569.000) het meest in trek. RTL Late Night trok 518.000 kijkers, niet genoeg voor de top 25.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Avrotros, Eric van den Elsen