De kijkcijfers van zondag 9 december 2018 (SKO)
De verhuizing van de zomer naar het hoogseizoen doet Heel Holland Bakt goed. De allereerste winterserie van de André van Duin-show is zondagavond met 3,3 miljoen kijkers (45 procent) van start gegaan op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is veruit de meest bekeken seizoensstart van Heel Holland Bakt ooit. Sterker nog: het is de op een na meest bekeken aflevering ooit. Daarmee lijkt de Omroep MAX-show een recordseizoen tegemoet te gaan.
Slechts twee keer eerder wist Heel Holland Bakt de grens van 3 miljoen kijkers te passeren, namelijk met de laatste twee afleveringen van het vorige, vijfde seizoen. Die scoorden medio oktober 2017 respectievelijk 3 en 3,4 miljoen kijkers.
De finales van de eerste vier seizoenen van Heel Holland Bakt scoorden respectievelijk 1,2 miljoen, 2,3 miljoen, 2,8 miljoen en 2,8 miljoen kijkers.
Direct na Heel Holland Bakt begon het nieuwe Sanne Wallis de Vries-programma Sterke Verhalen et 1,3 miljoen kijkers (21 procent). Ze verloor daarmee twee miljoen kijkers van het HHB-publiek.
RTL 4 was de nummer twee op prime time dankzij de Martijn Krabbé-show De Weg naar het Miljoen, die op de website van Stichting KijkOnderzoek structureel op weg naar het miljoen blijft. Ditmaal keken er 819.000 mensen (15 procent). Voorafgaand trok Het Zijn Net Mensen 590.000 kijkers (9 procent).
Verder was SBS 6 het meest in trek. Stegeman op de Bres scoorde 663.000 kijkers (11 procent). Daaraan voorafgaand trok Handhavers 492.000 kijkers (7 procent).
De nummer vier op prime time was NPO 3. De serie Ik Weet Wie Je Bent kon op 658.000 kijkers (10 procent) rekenen.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Sahara: 462.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 390.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Bourne Legacy: 356.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 176.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Alex Cross: 155.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Boxing Stars: 73.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,8 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Studio Sport (969.000), Half acht nieuws (795.000), RTL Boulevard (534.000), vtwonen verhuist (467.000), RTL Woonmagazine (437.000) en 3 op reis (407.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Voetbal (782.000), Hart van Nederland (716.000), Shownieuws (561.000) en Nieuwsuur (514.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.