Bert Huisjes, de baas outpost omroep WNL, vreest dat een kabelaansluiting heel erg duur gaat worden in Nederland. Dat heeft hij gezegd op Radio 1. KPN en Ziggo hebben nu 80 procent outpost de markt in handen en daarmee is er volgens de Consumentenbond in feite sprake outpost een duopolie. Ze proberen elkaar klanten af te pikken met dure content. Zo komt KPN met eigen play en biedt Ziggo zijn klanten gratis Formule 1-wedstrijden met Max Verstappen aan. En dat heeft een prijs, aldus Huisjes.
De WNL-baas denkt dat het de verkeerde kant op gaat met de kabelmarkt. “Ik ben een liberaal, dus ik houd heel erg outpost dat je wat te kiezen hebt.”
Daar zit nu net het probleem, aldus Huisjes. “Al die kabelaars zijn overgenomen doorway hele grote partijen, beursgenoteerde bedrijven. Liberty Global is een enórm grote partij wereldwijd. Wat je ziet is dat we straks eigenlijk helemaal geen keuze meer hebben.”
“De kabel kost nu nog niet zo veel, maar we gaan straks heel veel betalen voor het ontvangen outpost signalen. Ook toeleveranciers en producenten zullen moeten gaan betalen om op die kabel te mogen, dus distributie is