Jarenlang had RTL 4 de wind mee: het ene na het andere programma ontpopte zich tot een kijkcijferhit. Inmiddels is dat wel anders. Grote hits als The Voice Kids zien kijkers in rap tempo weglopen – vrijdag noteerde de show nog de op twee na minst bekeken aflevering ooit – en doordeweeks vallen de kijkcijfers van titels als Nieuwe Buren ernstig tegen. En dan zijn er nog het nieuwe Boulevard dat minder scoort dan het oude Boulevard én de kijkcijfers van Late Night die na oud en nieuw zijn ingestort.
Als Bert Habets, de vertrekkend algemeen directeur van RTL Nederland, in een interview met Adformatie toegeworpen krijgt dat RTL 4 ‘onder druk lijkt te staan’ en er volgens mediabureau GroupM minder naar wordt gekeken ‘in alle timeslots’, antwoordt hij: “Ik was teleurgesteld in dat artikel opAdformatie.nl.”
Vervolgt: “Natuurlijk, als een zender het even wat minder doet, heeft het altijd onze aandacht. Maar uiteindelijk is het voor ons het meest relevant wat we als groep doen. En dan blijkt dat we stabiel zijn ten opzichte van een jaar geleden.”
Toch kan ook Habets niet ontkennen dat RTL 4 in zwaar weer zit. “We hebben een sterke basis, maar we zijn natuurlijk constant aan het kijken naar verbeteringen.”
Vooral de late avond van RTL 4 is een zorgenkindje. “RTL Late Night lag onder een vergrootglas. De cijfers zijn inderdaad wel wat gedaald, maar in de belangrijkste commerciële doelgroep is RTL Late Night nog steeds de grootste op de late avond.”
RTL heeft ingegrepen bij RTL Late Night. “We zijn met Humberto Tan en zijn redactie in gesprek gegaan om het programma aan te scherpen. De laatste weken vindt RTL Late Night de weg weer omhoog en wij hebben het volste vertrouwen in de makers.”
“Kortom: van kijkcijferdalingen worden wij niet zo zenuwachtig, dat is onze dagelijkse business, maar we moeten wel actie ondernemen als het nodig is.”
Het interview met Bert Habets kunt u lezenvia Adformatie.
Foto: RTL