De kijkcijfers van zondag 8 juli 2018 (SKO)
Dione de Graaff boekt veel succes als presentatrice van De Avondetappe. De tweede aflevering van dit seizoen, waarin onder meer Jesse Klaver te gast was, trok zondagavond 875.000 kijkers (20 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Avondetappe, dat gisteren om 22.15 uur te zien was, doet het veel beter dan Tour du Jour. De wielertalkshow van RTL 7, met dit jaar Bart Nolles als presentator, kwam om half negen uit op 168.000 kijkers (4 procent).
Er was geen voetbal op televisie, maar NPO 1 ging alsnog aan kop dankzij tv-fossiel Tussen Kunst Kitsch. Daar keken 1,2 miljoen mensen (25 procent) naar. Aansluitend deed Blue Planet 2 het ook nog goed met 1,1 miljoen kijkers (22 procent).
Het zilver op prime time was voor Dicte, dat 557.000 kijkers (12 procent) scoorde. RTL 4 pakte brons met 539.000 kijkers (11 procent) voor Het Beste Van Got Talent Worldwide.
Verder was SBS 6 het meest in trek: Wegmisbruikers zette 357.000 kijkers (7 procent) neer. Nederland in Bed trok aansluitend slechts 243.000 kijkers (5 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Gevaarlijkste wegen van de wereld: 247.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 213.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Overboard: 211.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Hawaii Five-O: 206.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 168.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Leugendetective: 75.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Studio Sport (881.000), Half Acht Nieuws (697.000), Wereldse hotels (626.000) en RTL Boulevard (342.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (875.000), Nieuwsuur (727.000), Hart van Nederland (579.000), Shownieuws (483.000) en All you need is love (479.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.