Dat zei demissionair vicepremier Lodewijk Asscher dinsdag tijdens het vragenuur. Volgens Asscher is niemand verplicht om meningen door middel van advertenties te financieren.
Het ministerie van Defensie heeft laten weten voorlopig niet meer te adverteren op Geenstijl en Dumpert. Ook de Belastingdienst kijkt naar andere plekken waar het de advertenties kan plaatsen.
D66-Kamerlid Salima Belhaj wilde opheldering over het advertentiebeleid van de overheid na de discussie die is ontstaan over seksistische opmerkingen op Geenstijl en Dumpert. Ze vindt het merkwaardig dat het gaat om een voorlopige stop.
Oorsprong
De discussie ontstond door eencolumn van NRC-columniste Rosanne Hertzberger waarin zij adverteerders ervan bewust wil laten maken dat zij op sites van Geenstijl adverteren waar seksisme voorkomt.
Zo werd de Volkskrant-columniste Loes Reijmer, die ook het seksime op de site aan de kaak stelde, geconfronteerd met eenfoto op Geenstijl met de vraag aan de zogeheten reaguurders: ‘Zou u haar doen?’ Daarop werd gereageerd met expliciete seksuele vernederingen.
Vorige week publiceerden de Volkskrant en NRC Handelsblad samen eenpamflet met de oproep aan adverteerders niet meer te investeren in reclame op Geenstijl en Dumpert. Ministers Jet Bussemaker en Melanie Schultz van Haegen lieten zondag weten dat zij vinden dat adverteerders kritisch moeten nadenken of zij op deze sites willen adverteren.
Minister Asscher voegde daar dinsdag aan toe dat hij de reactie van Hertzberger en verschillende andere vrouwelijke journalisten gepast vindt: “Het is goed dat mensen hard worden aangesproken”, aldus Asscher.