De kijkcijfers van dinsdag 25 december 2018 (SKO)
Er zaten op Tweede Kerstdag niet veel mensen op de buis op prime time. Alleen De Slimste Mens was met 1,1 miljoen kijkers (21 procent) een hit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Slimste Mens pakte niet bepaald uit met kerstversieringen, maar gastheer Philip Freriks had wel een mooie strik om en de gasten droegen kerstig rood. Jurylid Maarten van Rossem droeg zijn gebruikelijke zwarte trui, maar had wel een heel klein kerstboompje aan zijn zijde.
NPO 2 wist de kijkers van De Slimste Mens niet lang vast te houden. Direct na de quiz wist het programma Jezus van Nazareth, iets van de EO, 270.000 kijkers (5 procent) te bekoren.
De nummer twee op prime time was NPO 1. Die zender trok met Kerstfeest in de Stad een mooie 648.000 kijkers (12 procent). Direct erna trok Bijzondere Dagen in Nederland 468.000 kijkers (12 procent).
SBS 6 pakt brons met de kerstklassieker Home Alone 2, goed voor 619.000 kijkers (13 procent).
Verder keken de meeste mensen naar The best of the Top 2000 a gogo met 527.000 kijkers (10 procent) op NPO 3. Het beste van kerst trok aansluitend 421.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Love Actually: 430.000 kijkers,
- RTL 4 scoorde met Pak van mijn hart: 358.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The end of days: 238.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Bramble House Christmas: 227.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Karate Kid: 180.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met You’re not you: 132.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (641.000), GTST (619.000), De Wilde Stad (475.000), Editie NL (467.000) en RTL Boulevard (462.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Shownieuws (1 miljoen), Evenblij maakt vrienden (552.000), Late nieuws (372.000) en George Michael Freedom (357.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 13 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 11 procent en RTL 4 brons met 10 procent.
Mediacourant wenst u prettige kerstdagen toe! 🎅
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.