De kijkcijfers van zaterdag 24 december 2016 (SKO)
Robert ten Brink trok zaterdagavond maar liefst 3,046 miljoen kijkers met zijn jaarlijkse kerstspecial van All You Need Is Love op RTL 4, goed voor een torenhoge 46 procent marktaandeel. Daarmee is het de meest bekeken aflevering van het liefdesprogramma ooit op de dag van uitzending. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is voor het eerst dat All You Need Is Love op de dag van uitzending, dus zonder uitgesteld kijken, door de grens van drie miljoen kijkers heen komt.
Tot nu toe stond het record op de All You Need Is Love-kerstspecial van vorig jaar, die op de dag van uitzending 2,971 miljoen kijkers scoorde. Inclusief uitgesteld kijken werden dat er ruim 3,2 miljoen.
In 2014 en 2013 keken er 2,7 miljoen mensen naar de kerstspecial. Inclusief uitgesteld kijken kwamen deze afleveringen uiteindelijk ook boven de grens van 3 miljoen kijkers uit.
De concurrentie kwam niet ver. NPO 1 bood met Jekkers en Jeroen – Als we zo vrij mogen zijn het meest bekeken alternatief: er keken 726.000 mensen (11 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren 3FM Serious Request met 641.000 kijkers (10 procent) op NPO3, Ventoux met 356.000 kijkers (6 procent) op NPO 3 en The Lord of the Rings: The Return of the King met 317.000 kijkers (6 procent) op SBS 6.
Het avondvullende concert The Messiah op NPO 2 was goed voor 219.000 kijkers (3 procent).
Net5, RTL 5, RTL 8, Veronica en RTL 7 (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 258.000 (4 procent) en 75.000 kijkers (1 procent) met buitenlandse films en series.
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (952.000), EenVandaag (887.000), Eigen huis en tuin (658.000), Planets Got Talent (608.000), Een Huis Vol (601.000) en Lachen Om Home Videos (492.000).
Op de late avond waren Uit Het Leven (885.000), Ik Vertrek (703.000), het late Journaal (564.000) en 25 Jaar Gordon (520.000) het meest in trek. Hart van Nederland had geen uitzending.
RTL 4 marktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 14 procent en NPO 3 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Michel Schnater/KRO-NCRV