De kijkcijfers van zondag 24 december 2017 (SKO)
De kerstspecial van All You Need Is Love blijft traditiegetrouw de grote winnaar op kerstavond. De uitzending van dit jaar trok zondagavond ruim 2,3 miljoen kijkers (35 procent) naar RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Robert ten Brink-show noteert wel zijn minst bekeken kerstspecial sinds 2011. Van 2011 tot en met 2016 keken er respectievelijk 2,1 miljoen, 2,6 miljoen, 2,7 miljoen, 2,7 miljoen, bijna 3 miljoen en ruim 3 miljoen kijkers naar de romantische show.
De kerstspecial van vorig jaar was de meest bekeken aflevering van All You Need Is Love ooit op de uitzenddag zelf. Nog nooit eerder doorbrak het programma op de uitzenddag zelf de grens van 3 miljoen kijkers.
Het meest bekeken All You Need-alternatief werd gisteren geboden door André Rieu viert kerst in Londen, goed voor een score van ruim 1,3 miljoen kijkers (20 procent) op NPO 1. Aansluitend wist Dit Was Het Nieuws nog 768.000 kijkers (11 procent) te bekoren.
Het brons op prime time was voor RTL 7, dat met de gezellige kerstfilm Die Hard 440.000 kijkers (7 procent) wist te vermaken.
Verder was vooral Net5’s The Sound of Music in trek met ditmaal 346.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met 3FM Serious Request Vrijlating: 330.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Exodus Gods and Kings: 307.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met De Ondergang van de Van Imhoff: 272.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Hawaii Five-O: 227.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 144.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Samantha en Michael scheiden ermee uit: 74.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,7 miljoen), Half Acht Nieuws (768.000), RTL Boulevard (524.000), Feyenoord – Roda JC (523.000), Oranje Down Down Under (475.000), Home Alone 3 (473.000) en De Chocolade Show (420.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Chantal Blijft Slapen (684.000), Studio Voetbal (625.000), Shownieuws (523.000), Hart van Nederland (494.000) en Journaal 22:00 (438.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL