De kijkcijfers van maandag 7 januari 2019 (SKO)
Het heeft nog niet de dynamiek van RTL Boulevard en de kleine tafel oogt wat onwennig, maar al direct liet de nieuwe vooravondshow 6 Inside maandagavond potentie zien op SBS 6. De grote troef van het programma is de belofte van Albert Verlinde om niet net als Boulevard half Hilversum de hand boven het hoofd te gaan houden. De showrubriek voelt daardoor authentieker aan dan de grote concurrent op RTL 4, maar qua kijkcijfers kan 6 Inside nog lang niet tippen aan Boulevard.
6 Inside is maandagavond tussen zes en zeven uur voorzichtig van start gegaan met 378.000 kijkers (9,3 procent). Daarmee wist het programma net geen plek te veroveren in de dagelijkse kijkcijfer top 25.
Ter vergelijking: Hart van Nederland, Shownieuws en Handhavers scoorden vrijdag op hetzelfde tijdstip nog 292.000 (8 procent), 295.000 (8 procent) en 140.000 kijkers (3 procent).
De concurrentie bleef 6 Inside ruim voor. NPO 1 wist met EenVandaag 1,2 miljoen kijkers (30 procent) te amuseren en Editie NL en RTL Boulevard zaten op 679.000 (17 procent) en 825.000 kijkers (18 procent).
6 Inside
Een heel grote primeur had 6 Inside niet in de eerste aflevering – het bleef bij wat zwangerschappen en relatiebreuken – maar de vooravondrubriek keek wel lekker weg.
Ook de terugkeer van Fiona Hering werkt goed. Een dame met echte kennis ziet de kijker ongetwijfeld liever aan het woord dan leeghoofdige types als Anna Nooshin.
Voor veel mensen blijft de presentatie, Jan Versteegh, een minpuntje, maar eigenlijk viel hij in de eerste aflevering ook wel mee. Bovendien toonde hij maandag ballen door er in de krant met een gestrekt been in te gaan bij RTL Boulevard.
De gezaghebbende mediajournalist Maarten Hafkamp twittert: “Eerste indruk 6 Inside: meer nieuws/urgentie dan RTL Boulevard. Dat hoef je straks niet meer te kijken. Betere sfeer ook. Albert alsof hij nooit is weggeweest. Verder is het weinig vernieuwend in het showbizznieuwsgenre op tv.”
Direct na 6 Inside trok Hart van Nederland 292.000 kijkers (6 procent), waarna Utopia er 381.000 (7 procent) had.
Prime time
NPO 1 en NPO 2 waren de winnaars op prime time met Spoorloos (1,9 miljoen, 33 procent) en De Slimste Mens (1,6 miljoen, 25 procent). Voorafgaand aan Spoorloos trok Radar 1,3 miljoen kijkers (20 procent).
RTL 4 pakte brons met de nieuwe show Seven Year Switch, goed voor 601.000 kijkers (10 procent), en The Good Doctor, dat 504.000 kijkers (9 procent) scoorde. Daarna volgt RTL 5 met 491.000 kijkers (9 procent) voor In Overtreding.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), DWDD (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), GTST (952.000), RTL Boulevard (825.000), Editie NL (679.000), BinnensteBuiten (506.000) en First Dates (388.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Smaakt naar meer (1,2 miljoen), Jinek (1,2 miljoen), Hart van Nederland (670.000), Nieuwsuur (636.000) en Shownieuws (496.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.