De kijkcijfers van vrijdag 21 december 2018 (SKO)
Edwin Evers trok vrijdag niet alleen een hoop luisteraars, maar ook een hoop kijkers met zijn afscheid bij Radio 538. Het laatste uur van zijn extra lange Evers Staat Op was een heuse kijkcijferhit op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het uur waarin Evers afscheid nam wist 568.000 kijkers (18 procent) te boeien. Hij versloeg hiermee het programma Tijd voor MAX op NPO 1 (516.000 kijkers en 18 procent) en 5 Uur Live op RTL 4 (235.000 kijkers en 8 procent).
De rest van de uitzending van de allerlaatste Evers Staat Op trok van 6.00 tot 17.00 uur gemiddeld 195.000 kijkers (18 procent) naar SBS 6.
Op prime time keken de meeste mensen naar The Voice, goed voor 1,6 miljoen kijkers (26 procent) op RTL 4. NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met Flikken Maastricht (1,4 miljoen en 21 procent) en Erica op Reis (902.000 en 15 procent).
NPO 2 pakt brons dankzij De Slimste Mens, dat 1 miljoen kijkers (16 procent) scoorde. Aansluitend trok How To Be Gay 216.000 kijkers (4 procent).
Verder keken de meeste mensen naar Veronica Inside, goed voor 482.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Fijne kerst: 400.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Just in time for Christmas: 385.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met WK Darts: 276.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Criminal Minds: 180.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hateful Eight: 144.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 126.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Een huis vol (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Gesprek met premier (964.000), GTST (903.000), RTL Boulevard (886.000), Editie NL (755.000), Zes Uur Nieuws (534.000) en BinnensteBuiten (513.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night met Twan Huys (770.000), Pauw (735.000), Eredivisie op vrijdag (629.000) en Hart van Nederland (621.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilveren 20 procent en NPO 2 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.