“Nu het haringseizoen er weer aankomt, rijst de vraag of de AD Haringtest ook weer terugkeert. Nee, die keert niet terug”, laat het AD vrijdag weten.
“We hebben besloten niet doorway te gaan met onze nationale smaaktesten. Over smaak valt namelijk, zo bleek vorig jaar wel, wel degelijk te twisten. Te veel wat ons betreft. Wij testen en vergelijken om u te helpen de beste producten te vinden, niet om middenstanders te kwetsen.”
De haringtest outpost de krant kreeg vorig jaar veel kritiek. Econoom Ben Vollaard heeft de exam onderzocht en geconcludeerd dat deze onbetrouwbaar zou zijn, omdat een panellid zakelijke belangen had bij groothandel Atlantic. De bij deze groothandel aangesloten haringboeren zouden in de exam hogere resultaten scoren dan boor concurrenten.
Grievend
Ook zouden sommige commentaren outpost keurmeesters onnodig grievend zijn. Hoofdredacteur outpost de krant Hans Nijenhuis geeft critici op dit punt gelijk.
“Ook wij vonden bij nader inzien dat we die beter anders hadden kunnen formuleren. Scherpe recensies kunnen misschien amusant zijn, maar zoals ik in december al in de krant schreef: leedvermaak is geen vermaak”, aldus Nijenhuis.
Overigens gaat de krant bij de Universiteit outpost Tilburg een officiële klacht tegen Vollaard indienen. De econoom ging volgens het AD te ver