De kijkcijfers van woensdag 21 december 2016 (SKO)
Het negende seizoen van Jeroen Pauws talkshow 5 Jaar Later is woensdagavond van start gegaan met mooie kijkcijfers op de late avond van NPO 1. Er keken 808.000 kijkers (23 procent) naar het interview met Diederik Samsom. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vorig jaar opende 5 Jaar Later ook met een spraakmakende gast, namelijk RTL 4-ster Gordon. Hij opende de beerput in hét showbizzinterview van het jaar. Die uitzending wist 915.000 kijkers te bekoren.
5 Jaar Later was het meest bekeken programma in dat tijdslot. Het meest bekeken alternatief was Shownieuws met 796.000 kijkers (19 procent) op SBS 6. RTL 4 trok 288.000 kijkers (6 procent) met een herhaling van 25 Jaar Gordon.
NPO 1 was eveneens de grote winnaar op prime time, dankzij het door ruim 1,5 miljoen mensen (25 procent) bekeken NOC*NSF Sportgala. NPO 2 bood het meest bekeken alternatief: De Slimste Mens was goed voor 1,2 miljoen kijkers (20 procent). Zembla en Nieuwsuur trokken aansluitend 453.000 kijkers (7 procent) en 831.000 kijkers (14 procent).
Het brons op prime time was voor RTL 4, dat met een herhaling van de film Trots en Verlangen 559.000 kijkers (9 procent) scoorde.
Ook NPO 3 en SBS 6 haalden de top 25 met hun prime-time-aanbod: NPO 3 scoorde zowel met Nick Simon The Dream als met 20 Jaar Smit ruim 380.000 kijkers (6 procent), terwijl SBS 6 met de avondvullende show Sterren Surprise 510.000 kijkers (8 procent) wist te vermaken.
RTL 8 en Veronica scoorden zo’n 300.000 kijkers met buitenlandse films en series. RTL 7 zat ook in die regionen met het WK Darts (311.000 kijkers en 6 procent).
RTL 5’s woensdagtitels Lekker Slim en All-in Kitchen scoorden respectievelijk 261.000 kijkers (4 procent) en 117.000 kijkers (2 procent). Net5 scoorde 175.000 kijkers (3 procent) met vtwonen: verbouwen of verhuizen en 208.000 kijkers (3 procent) met Kitchen Impossible.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (832.000), Dokters vs Internet (797.000), Editie NL (699.000), Zes Uur Nieuws (503.000) en Utopia (486.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hoe Heurt Het Eigenlijk (1,1 miljoen), Hart van Nederland (1,1 miljoen), 5 Jaar Later (808.000) en Shownieuws (796.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Michel Schnater/KRO-NCRV