De kijkcijfers van vrijdag 15 december 2017 (SKO)
Anouk zorgde vrijdagavond voor een unicum in The Voice of Holland door na een battle tussen twee kandidaten béiden naar huis te sturen. Het werd aanschouwd door bijna 2,2 miljoen kijkers (35 procent) op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De twee jonge meiden Nikita (18) en Nina (20) streden tegen elkaar. Ze zaten in het team van Anouk, die één van de twee mocht meenemen naar The Knockouts. Niets bleek minder waar: ze wilde geen van de twee hebben.
Volgens Anouk heeft ze er met zowel Nikita als Nina aan gewerkt om het beter te maken, maar is dat kennelijk niet gelukt. “Dan gaat het in de komende weken ook niet gebeuren“, zei ze, waarna Waylon haar kandidaat Nikita in zijn team opnam.
Het meest bekeken alternatief was de finale van de speciale één week durende serie De Slimste Mens: De Slimsten Vs De Rest, goed voor 1,3 miljoen kijkers (20 procent). Aansluitend trok Jort Kelders Het Pronkstuk van Nederland 361.000 kijkers (6 procent).
De nummer drie op prime time was NPO 1 met Flikken Maastricht (820.000 kijkers en 13 procent) en TV Show (895.000 kijkers en 14 procent).
Verder was vooral Voetbal Inside op RTL 7 in trek. Daar keken 521.000 mensen (8 procent) naar.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met Mr. Magoriums Wonder Emporium: 264.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met The Hobbit 2: 226.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 182.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Komt Een Man Bij De Dokter: 177.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hunted: 116.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met What Really Happens in Bali: 84.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (199.000), RTL Boulevard (*96.000), Gesprek met premier (738.000), Editie NL (660.000), Zes Uur Nieuws (494.000) en Utopia (477.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,4 miljoen), Jinek (1 miljoen), Hart van Nederland (610.000), Shownieuws (598.000), Nieuwsuur (550.000) en Nederland Verhuist (494.000) waren het meest in trek.
De vrijdag is een van de weinige dagen dat RTL Late Night een plek weet te behalen in de kijkcijfer top 25. Toch zijn de kijkcijfers van Jinek op deze uitzendavond misschien nog wel indrukwekkender. Jinek trok 112 procent méér kijkers dan haar lead-in, RTL Late Night verloor 37 procent van de kijkers van zijn lead-in.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 19 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL